7/31/2013

Yes I Love You 47



Yes, I Love You – Bab 47

Di tempat makan Teratak Rimbun pagi itu, pelanggan tidak begitu ramai. Tidak seperti waktu tengah hari, pasti ramai warga yang bertandang untuk mengisi perut yang bergendang. Dia dan teman akrabnya mengambil tempat duduk di bahagian luar berdekatan dengan akuarium yang menempatkan ikan-ikan emas.

Sebentar lagi, mereka perlu menemui klien. Jadi, kesempatan yang ada digunakan untuk bersarapan dahulu. Izz hanya memandang Zikri makan kerana dia sudah pun kenyang. Dua pinggan kuey teow goreng penangan Hasya dihadapnya sebelum keluar tadi. Walaupun gadis itu tidak banyak bercakap dengannya tetapi tugas sebagai isteri tidak diabaikan langsung. 

“Zik, aku nak batalkan kerjasama kita dengan Thaqif. What say you?” Lancar Izz bersuara. 

Bihun sup yang sedang dihirup Zikri berhamburan. Dia tersedak. “Whyyy...? Projek tu takde problem, kan?” 

Izz membuang pandang ke arah sekumpulan remaja yang sedang bergelak ketawa. Mereka seolah-olah berada di dunia sendiri tanpa menghiraukan orang lain. Pada mereka, zaman remaja perlu diisi dengan keseronokan semata-mata tanpa memikirkan natijahnya pada masa akan datang.

“Memanglah takde cuma...” Kata-katanya tergantung tanpa tali. “Aku tak berapa berkenan dengan Thaqif.”

Zikri menyedut nescafe aisnya. “Kenapa pulak? Atas dasar apa kau tak suka dia? Terlalu kacak? Terlalu kaya? Terlalu kelakar? Terlalu... terlalu apa lagi, ye?” Zikri membilang personaliti yang ada pada Thaqif dengan jari jemarinya.
 
“Zikri, stop it!” Jelingan maut sudah dipanah.

Zikri tersengih. “Kau kena ingat, Izz. Nak tarik diri bukan semudah yang disangka. Company kena bayar 50% gantirugi. Kau tentu tak nak company papa kau rugi, kan?” 

Izz mengangguk. “Sudah semestinya, tapi...” Agak sukar untuk Izz meluahkan apa yang terbuku di hati kecilnya.

Zikri menghirup semula bihun supnya yang masih berbaki. Hanya kuahnya yang tinggal, bihunnya sudah habis dihadam Zikri. “Tapi apa? Kelakuan kau pelik laa hari ni... Izz. Apa yang sebenarnya berlaku? Share dengan aku.”

Pandangannya jatuh pada ikan-ikan emas yang sedang bebas berenang di dalam akuarium. Bebas berenang tanpa sebarang kekangan. Soalan Zikri dibiarkan sepi. Perlukah semua masalahnya dikongsi dengan Zikri? Bukankah membuka pekung di dada akan memalitkan aib ke muka sendiri? Akan tetapi, semakin lama hal itu dipendam, semakin hatinya karam. 

“Hmmm...!” Satu helaan nafas yang panjang dilepaskan. “Entahlah Zik. Aku tak tahu nak mula dari mana.”

“Tak tahu? Nak aku ajar, tak? Macam ni... kau start dengan A, diikuti B, C dan seterusnya kau susun sampailah ke Z.” Zikri melawak. Cuba memancing gelak Izz tetapi lelaki itu mempamerkan muka bosan.

“Zik... this is not funny!” Ah, sudah! Izz marah!

“Amboi, garangnya dia! Nak bergurau pun takleh?” Zikri ketawa kecil. Izz menjuihkan bibirnya ke bawah. “Okey! Back to the topic! Apa halnya yang buat kau sasau?” Zikri memperkemas duduknya. Dia buat muka serius. 

Tawa Izz berderai. Mimik muka Zikri menggeletek hatinya. Zikri menjelingnya. Masa dia buat lawak, Izz buat muka tak ada perasaan. Bila dia mula serius, lelaki itu mentertawakannya pula. 

Jam di tangan dikerling sekilas. “Jom gerak! Kang lambat pulak!”

“Eh, dah nak pergi? Mana story the mory?” Zikri turut bangun apabila Izz mula melangkah.

“Tungguuu...! To be continue!” Izz ketawa. 

“Aci pulak macam tu?” Zikri menepuk dahi. Dia mengambil telefon bimbitnya lalu mula menapak.

“Encik, bil tak bayar lagi.” Bahunya disentuh dari belakang. Seorang pelayan membawa bil di atas dulang lalu disua kepadanya. 

Zikri terkebil-kebil. Bil itu dipandang sepintas lalu tanpa mengamatinya dengan betul. “Owhhh! Sorry!” Senyuman separuh manis dikupas. Not RM10 dikeluarkan lalu diletakkan di dalam dulang. “Keep the change.” Dia melangkah semula.

“Encik...” Pelayan itu mengejar langkahnya. “Jumlahnya tak cukup.”

“Hah? Tak cukup?” Zikri melihat semula bil tersebut, RM19.90. Sekeping lagi not dengan nilai yang sama dikeluarkan. “Dik, duit bakinya adik ambik. Abang ikhlas walaupun sikit.” Zikri masih sempat mengusik. Alamak! Malunya orang nampak! 

Pelayan itu tersenyum. Pelanggan sentiasa betul walaupun kepalanya sedikit biul. Hal itu sudah termaktub di dalam ‘undang-undang’ perniagaan. Walaupun pelanggan membuat onar, peniaga mesti sentiasa bersabar. Biarpun hati geram tetapi jangan menyimpan dendam.

Gara-gara mahu cepat, Zikri lupa melunaskan bayaran makanan dan minumannya. Dia semakin kelam-kabut setelah Izz meninggalkannya. Dia pasti menerima bebelan percuma dari Izz kalau dia membiarkan ketuanya itu menunggu lebih lama di dalam kereta. Zikri berlari anak ke arah Izz yang sudah tersedia menanti di dalam kereta.

Satu lagi urusniaga berjaya ditarik masuk ke kantung Izzfar Empire Holding. Gandingan mantap dua peneraju mudanya telah meyakinkan klien untuk memberikan hak pembinaan kepada syarikat itu. Sejak masuk ke kereta, senyuman tidak lekang dari bibir Zikri sedangkan Izz hanya memaniskan muka sewaktu sesi urusniaga berjalan. Selebihnya, dia lebih suka diam.

Zikri memang perasan akan perubahan yang berlaku pada Izz tetapi dia tidak bertanya lanjut. Baginya perihal orang lain tidak perlu dikorek melainkan empunya badan sendiri mahu membuka mulut. 

Mereka selesai berurusan pada waktu tengahari. Izz bercadang untuk belanja Zikri makan tengahari di sebuah restoran mewah sebagai meraikan kejayaan mereka berdua memperolehi sebuah lagi projek bernilai jutaan ringgit. 

“Zik, restoran mana yang paling best kat sini?” Soal Izz sambil matanya melilau mencari kelibat restoran yang sesuai untuk disinggah.

“Izz, alang-alang kau dah lalu area ni... kita lunch kat rumah aku jelah. Lagi pun, waktu Zohor dah dekat, boleh solat sekali.” 

“Eh, mana boleh! Aku makan banyak, nanti tak cukup lauk. Lagi pun, menyusahkan mummy kau pulak.” Izz ketawa. 

“Mummy aku akan lebih susah kalau... kau tak datang makan. Mummy dah masak banyak lauk.” Zikri tersengih.

“Maksud kau?” Izz melihat sekilas ke arah Zikri. Jalan raya yang agak sesak memerlukan dia memandu dengan cermat.

“Mummy dah tau kau nak datang.” Zikri sengih lagi. Dia sempat menelefon ibunya supaya menyediakan makanan lebih kerana dia akan membawa Izz makan tengah hari di rumahnya. Wanita itu pula sangat gembira untuk menerima kunjungan Izz.

“Patutlah kau bersunguh ajak aku singgah. Padahal dah buat persediaan awal.” Izz ketawa kecil. Zikri memang suka buat perancangan di luar pengetahuan orang. 

Izz berfikir sejenak. Tidak elok pula kalau dia menolak ajakan Zikri sedangkan ibu sahabatnya itu sudah pun menyediakan juadah untuknya. Jika tidak habis nanti, terjadilah pembaziran. Hasratnya untuk belanja Zikri makan di restoran mewah akan ditunaikan pada hari lain.

Izz tidak jadi berhenti di persimpangan lampu isyarat. Dia mengambil selekoh kiri. Caldinanya diperlahankan apabila memasuki simpang kanan ke taman perumahan elit yang didiami oleh golongan mewah seperti Zikri. Setelah melepasi empat buah banglo, sampailah mereka ke rumah Zikri. Pintu pagar automatik terus terbuka sebaik Caldina Izz tiba. 

Seorang perempuan separuh abad terjengul di muka pintu. Izz menyalami tangan ibu Zikri sejurus masuk ke dalam banglo itu. Sudah lama dia tidak bertemu dengan wanita itu. Dahulu, dia sering ke rumah Zikri bila ada masa lapang.

“Maaflah, aunty. Izz tak sempat nak beli buah tangan. Last minute baru Zik cakap nak datang sini.” Izz terasa segan pula apabila bertandang ke rumah orang dengan tangan kosong.

“Takpelah, Izz. Aunty tak kisah.” Ibu Zikri tersenyum. 

“Lain kali kau datang, jangan lupa bawak buah tangan... buah hati pun kau bawak sekali. Kira ganti hutang kau hari ni. Betul tak, mummy?” Zikri ketawa.

“Ishhh..! Zik ni, suka sangat merepek. Izz, jangan pedulikan dia.” Cubitan singgah di perut Zikri.

“Aduhhh...! Bisa sungguh!” Muka Zikri berkerut. 

Izz hanya ketawa melihat telatah anak beranak itu.

Selesai makan, Izz mengimamkan solat Zohor. Seketika kemudian, Zikri mempelawa Izz ke bilik kerjanya. Ruang kerja Zikri lebih kecil jika hendak dibandingkan dengan bilik kerja Izz. Walaupun ruang kerja Zikri padat dengan pelbagai bahan berkaitan kerjanya tetapi ianya tersusun rapi. Tidak padat. Tidak berselerak.

“Izz, kebetulan kau dah ada kat sini. Aku nak tunjuk lakaran awal yang aku dah buat untuk projek kita kat Damansara.” Zikri membuka laptopnya lalu suis dinyalakan.

“Awalnya kau buat. Projek tu lagi tiga bulan, kan?” Izz mengambil replika helikopter hiasan yang terdapat di atas meja kerja Zikri lalu diperhatikannya.

Correction! Tiga bulan sepuluh hari.” Zikri tersengih. Jari jemarinya pantas menaip kata laluan untuk membolehkannya mengakses laptopnya.

“Eleh, tu pun nak berkira?” Izz mengelewehkan bibirnya. “Cepatlah, mana lakarannya?” Jam di dinding dijeling. Masih ada 43 minit sebelum mereka perlu berada di pejabat.

“Kau ambil sketch book berkulit hijau yang ada atas meja kecil tu.” 

 Izz membongkok sedikit untuk mengambil sketch book yang dimaksudkan. Dia membelek helaian pertama. Matanya dibuka besar-besar. Helaian seterusnya dibelek-belek lagi. Kurang percaya dengan pandangan matanya sebentar tadi, dia perlukan sebuah kepastian.

“Zikriiii...! Apa semua ni?!” Jeritan Izz bergema memenuhi ruang bilik itu. Sketch book yang masih terbuka dihempas kasar di atas meja kerja Zikri.

Zikri tersentak. Dia mendongak ke arah Izz dengan cepat. Lelaki itu mencerlungnya tajam. Tangan sudah dicekak di pinggang. 

“Izz...! Please... let me explain.” Zikri bangun dari kerusi. Dia cuba menyabarkan Izz yang sudah berapi suhu amarahnya. Bila-bila masa sahaja laharnya boleh meletus.

“Cakappp! Kenapa kau edit gambar Hasya? Kenapa kau print gambar dia?!” Tubuh Zikri ditolak kasar. Lelaki itu terduduk semula di kerusinya.

“Sabar Izz. Aku cuma jadikan dia model untuk aku mahirkan diri dengan Adobe Photoshop.” Tenang suara Zikri. Dia cuba mengawal keadaan yang semakin tegang.

“Baik kau mengaku! Jangan tipu aku!” Pekikan Izz bergema lagi. Leher baju Zikri sudah dicekak kuat. 

“Aku berani bersumpah,  Izz. Aku tak ada niat lain.” Zikri mengangkat tangan tanda bersumpah. 

Izz melonggarkan genggaman tangannya di leher baju Zikri. “Penipu! Kenapa ada tulisan Zikri love Hasya?” Satu tumbukan tepat mengenai pipi kiri Zikri sebelum Izz melarikan diri.

Zikri tunduk. Pipinya yang terasa sakit disentuh berhati-hati. Kemudian, dia menyentuh hujung bibir kirinya pula, ada sedikit darah disitu. Zikri mengeluh. “Izz, maafkan aku.” Tuturnya perlahan.



Eriyza :  Perang meletus lagi. Adakah kali ini Hasya juga yang akan dihakimi?? Ada sesiapa mahu penulis pos bab 2 kali seharikah?? Just kidding. 
 

35 comments

DA_dania09 July 31, 2013 at 10:49 PM

Ada..

Anonymous

Ada

Anonymous

wwannurr.......

aku setuju, pos 3 kali pun aku lagi sukaaaa hehehehe

Robiah Ali August 1, 2013 at 12:53 AM

Wahhh..setuju..makin byk konflik plak...truskn menambah new n3

norihan mohd yusof August 1, 2013 at 6:40 AM

rase nk tercabut jantung akk dek writer...abis lh terburai sume rahsia....sape hasya di hati zikri akn terbongkar kah???jgn izz makin melatah udah lh...dlm situasi nih hasya mmg sorang isteri yg tk bersalah...makin cian kat hasya...nakkkkkkkkkkkk dek up lagi yer...akk betul2 dalam situasi cacing kepanasan nih...makin teremo plak jiwa raga akk dek...hehehe

Anonymous

nb : yg pasti sian hasya yg sentiasa jd mangsa.....post setiap 1 jam pun x pe...ahahahaha gurau sehhhhh

nursya

Sgt bsetuju klw writer nk post 2 x shari..hehehe..
Adoh..cian hasya... Nti dia gak yg kena marah x pasal2... Huhuhu

rnie

Saya pun setujuuuuuuuuu sangat kalau ada n3 2x sehari dan saaaaaangat setuju kalau 3x sehari....

Kak Sue August 1, 2013 at 8:38 AM

Izz ni cuba berbincang cara baik dgn Zikri kenapa dan apa hubungan Sya dgn Zikir .... dan jangan balik rumah nanti terus serang Sya pulak ... Sya yg x tahu hujung pangkal yg jadi mangsa lagi .... kasihan Sya .... jahat sangat ke Sya di mata Izz... sepatutnya seorg isteri harus dilindungi dan disayangi bukan disakiti....
setuju sangat 2 x sehari... Kak Sue Follow

Anonymous

Post setiap sejam!!!!yeaygh i loike

>>k<<

Anonymous

Boleh juga 2 x sehari.

Izz klu awk tak sayang Sya ada dua jejaka lagi yg nak kan sya tu?
Baik awk kawal cemburu awk tue sebelum Sya merajuk dan melepas ketangan orang lain.

Kmas

Didie Alimen August 1, 2013 at 10:30 AM

Pos lebih dr 3 kali sehari pun cantek jugakk..heee

Anonymous

4x sehari pon bole gak hehe
Nasib kau la Izz dpt bini hot. Tu yg ko kena sedar tu so treat sya sebaiknya yeee jgn nak ikot kepala hangin muka hijau ko tu je okkk

baby mio August 1, 2013 at 1:14 PM

nak lagi.

Anonymous

post la selagi mampu..asl kan ada..hehehe..
jgn la izz mrh kan sya lg..huhuhuh...

Eriyza August 1, 2013 at 4:52 PM

@DA_dania09:
:)

Eriyza August 1, 2013 at 4:52 PM

@Anonymous:
:D

Eriyza August 1, 2013 at 4:53 PM

@Anonymous:
3 kali??
Mana nk cari idea daa??

Eriyza August 1, 2013 at 4:53 PM

@Robiah Ali:
Akan diusahakan.

Eriyza August 1, 2013 at 4:53 PM

@norihan mohd yusof:
Semangat tul akak ye.

Eriyza August 1, 2013 at 4:54 PM

@Anonymous:
Hehehe!

Eriyza August 1, 2013 at 4:54 PM

@nursya:
Dah nasib Hasya.

Eriyza August 1, 2013 at 4:55 PM

@rnie:
Penulis gurau jelah.

Eriyza August 1, 2013 at 4:58 PM

@Kak Sue:
Lenguh jarilah kak nak
menaip banyak-banyak.

Eriyza August 1, 2013 at 4:58 PM

@Anonymous:
Aha, Sya tgh hot.

Eriyza August 1, 2013 at 4:58 PM

@Didie Alimen:
Hohoho!

Eriyza August 1, 2013 at 4:59 PM

@Anonymous:
Aha, layanlah hasya dengan baik.

Eriyza August 1, 2013 at 4:59 PM

@baby mio:
Tungguuu...

Eriyza August 1, 2013 at 5:00 PM

@Anonymous:
Akan pos setakat mampu je.

Anonymous

Alahai.. sabar menanti episod bahagia mereka..:/

Anonymous

alaaaaaaaaa...jiwa kacau lagi la si izz tu ya.
banyak sgt yg suke kt Sya....
Izz kene jaga sya betul2 tu..karang ramai yg nk sambar.huhuhu

ok.next episod pls...hehehe

An-Nur Al-Insyirah August 3, 2013 at 1:14 PM

sian sya....

Eriyza August 6, 2013 at 2:02 PM

@Anonymous:
Terima kasih kerana bersabar.

Eriyza August 6, 2013 at 2:03 PM

@Anonymous:
Aha, jiwa kacau sokmo.

Eriyza August 6, 2013 at 2:04 PM

@An-Nur Al-Insyirah:
Memang kesian. :(

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi membaca novel ini.
Sebarang komentar dari anda amatlah penulis hargai.