6/27/2012

Yes I Love You 30

Yes, I Love You – Bab 30

Punggung dihenyak kasar di atas kerusi. Pelipis diurut-urut. Kertas kerja yang berada di atas mejanya membuatkan hatinya gelisah. Bilik yang berhawa dingin itu terasa panas membahang. Interkom di atas meja ditekan. Seketika kemudian, kedengaran suara manja seorang wanita di corong interkom.

“Yes... Encik Izzdihar.”

“I nak you panggil Zikri.”

“Encik Zikri keluar.”

“Cari dia sekarang.”

“Kat mana nak cari, Encik Izzdihar?”

“You search via Google... tak pun intai kat Facebook. Kalau tak jumpa jugak.. you canang kat Twitter. Takkan laa tu pun I nak ajar?!” Izz mula berang dengan soalan bodoh setiausahanya.

Di dalam marahnya, Izz terasa hendak tergelak dengan jawapan spontannya. Dia menahan sedaya mungkin agar gelaknya tidak meledak. Setiausahanya ini mudah menggelabah jika berdepan dengannya. Kadangkala terkeluarlah soalan yang tidak sepatutnya ditanya daripada mulutnya.

“Ooo...ooo.. okey. Saya cari sekarang.” Kecut perut Mimi mendengar tengkingan majikannya. Pagi-pagi lagi sudah ditengking. Buat hilang mood sahaja.

Mimi pantas mendail nombor telefon bimbit Zikri tetapi lelaki itu tidak dapat dihubungi. Dia mencuba lagi tetapi tetap gagal. Dia mengeluh. Mimi mulai resah. Pasti dia kena marah. Entah apalah punca masalah.

Butang interkom ditekan lagi. “Mana Zikri?”

“Enn... enn... encik Zik..” Belum pun dia menghabiskan ayatnya, Encik Zikri yang dicari sudah terpacul di hadapan mata.

“Kenapa you tergagap-gagap? Berapa kali sehari you dengar lagu Stacy? Dapat cari Zikri ke tak?” Bentak Izz lagi.

Berdesing telinga Mimi mendengarkan kutukan majikannya. Namun, dia tidak dapat membalas balik kata-kata lelaki itu. Cubalah lawan kalau berani, gerenti bulan hadapan tak dapat gaji sebab kena berhenti. Mimi tidak mahu hal seperti itu terjadi.

“Encik Zikri dah sampai.”

“Suruh dia masuk.”

Zikri tersengih mendengar namanya disebut. Dia duduk di hadapan meja kerja wanita berusia pertengahan 20an itu. “Mimi... you mengumpat pasal I ke?”

“Mana ada, bos. Encik Izzdihar cari bos. Tak pasal-pasal I kena sembur.”

“Dah takde kerja lain? You nak I sembur betul-betul ke?”

Sergahan Izz membuatkan Mimi tersentak. Lelaki itu sudah bercekak pinggang sambil mencerlung tajam kepadanya. Zikri buat muka selamba. Mereka langsung tidak sedar sejak bila Izz keluar dari biliknya.

Izz mengisyaratkan Zikri masuk ke biliknya. Zikri menapak laju ke pejabat Izz. Lelaki itu mengekorinya dari belakang.

“Mimi... you ni tak boleh pakai sopan sikit? Mulai esok, I nak you tutup aurat. Faham?” Mimi cuma mengangguk.

Izz memulas tombol pintu pejabatnya. “Lagi satu, I nak you bertudung. Kalau you ingkar, I tukarkan you ke department lain… tak pun I hantar you ke cawangan lain. I tak nak tanggung dosa tengok aurat you.”

Mimi yang baru duduk bingkas berdiri semula apabila digertak oleh Izz. Dia tidak kisah dimarahi Izz asalkan tidak dipindahkan ke bahagian lain. Dia juga tidak dapat membayangkan kalau dirinya tercampak ke daerah lain, tentu kos hidupnya semakin bertambah malah terpaksa pula berjauhan dengan ibunya yang berstatus balu.

Dia tidak tahu apa yang tidak kena dengan majikannya. Kalau dengan Izz, dia memang tidak berani angkat muka tetapi lain halnya dengan Zikri, bos yang boleh dibawa bergurau senda. Demi kerjayanya, dia akan mengikut arahan Izz. Lagi pun dia memang hendak bertudung cuma belum dilaksanakan. Jadi, inilah masa yang tepat untuk berubah. Zikri mengambil tempat di hadapan Izz. Riak wajahnya kelihatan tenang sedangkan Izz merenungnya tajam.

“Zik, cuba kau tengok ni.” Fail berwarna ungu diunjuk.

Zikri membuka fail tersebut. Isi kandungannya dibaca. Wajahnya sudah kelihatan serius. “Hmm... aku tak nampak masalah besar pun.”

Izz mencerlung. “Oiii Zik, kau baca ke eja? Over budget tu.” Macam manalah si Zikri boleh memandang enteng benda sebegini.

“Tapi syarikat mampu, kan?” Zikri masih berpendapat bajet yang dicadangkan tidak membebankan kewangan syarikat.

“Benda ni semua tak perlu. Aku tak mahu pembaziran berlaku.” Izz menunjukkan bahagian yang dirasakannya tidak perlu ada di dalam bajet kepada Zikri.

Izz melonggarkan ikatan tali lehernya. Dia bangun dari kerusi. Mukanya dirasakan berpeluh lalu diraup mukanya dua kali.

“Kau bukan tak tahu, Thaqif tu perfectionist.”

Berdasarkan komen rakan-rakan niaga mereka yang pernah bekerjasama dengan Thaqif, hampir kesemuanya mengatakan Thaqif seorang yang mementingkan kesempurnaan di dalam perkara berkaitan perniagaan. Menurut mereka lagi, Thaqif tidak pula cerewet kalau melibatkan hal peribadinya.

“I don’t think so. Dia tu demand. Kau suruh anak buah kau ikut plan asal.”

Selaku ketua yang mentadbir bahagian tersebut, Izz tidak mahu para pekerjanya mengikut kehendak pelanggan sesuka hati. Baginya keperluan projek adalah lebih utama berbanding kehendak pelanggan yang kadangkala cerewet tidak bertempat. Lagi pula, membazir bukan amalan syarikat mereka apatah lagi dia memegang amanah papanya.

“Okey. Anything else?”

“No!”

“Aku keluar dulu.” Zikri mengambil fail lalu berjalan keluar dari pejabat Izz.

“Zikri…” Dia berpaling ke arah Izz. “Thanks.”

Zikri senyum nipis. “Never mind.”

Izz duduk di birai meja kerjanya. Butang interkom ditekan lagi.

“Mimi. Masuk kejap.”

“Okey.”

Dia memberi arahan masuk setelah mendengar ketukan di pintu biliknya. Mimi berdiri di hadapan Izz sambil tangannya bersedia untuk mencatat arahan bosnya.

“Duduk.”

Mimi masih berdiri, tidak mengendahkan suruhan Izz.

“I kata duduk.” Suaranya sedikit keras.

Mimi terpinga-pinga. Bagaikan dipukau, dia terus duduk di hadapan bosnya.

“You ni memang suka kena marah? Kalau I bagi arahan elok-elok... you tak dengar. Kena tengking macam ni, baru you nak ikut cakap I, ye?” Ada juga spesis manusia macam Mimi, hanya menurut perintah selepas diherdik. Macam-macam!

“Maaf. Saya tak perasan tadi.”

Izz memandang sekilas muka setiausahanya. Gadis ini agak lambat sedikit penerimaannya pada sesuatu perkara tetapi Izz senang bekerja dengannya. Walaupun sering menjadi mangsa tengkingan Izz, namun gadis ini tidak pernah pula berniat untuk berhenti kerja. Sebenarnya Izz sendiri tidak suka marah tidak tentu pasal kepada orang-orang bawahannya.

“Mimi... I nak tanya you sesuatu.”

“Saya tak tahu... Encik Izzdihar. Bukan saya yang buat.” Wajah Mimi nampak cemas.

Izz pelik. Dia belum pun menyoal, Mimi sudah menafikan. Entah apa yang ada di dalam fikiran gadis ini. Lebih baik digali keluar.

“Apa yang you buat sampai you tak tahu?” Izz cuba memutarbelitkan soalan.

“Betul... memang bukan saya yang buat. Saya tak tahu menahu pun.” Air mata Mimi sudah bergenang.

“Habis tu siapa yang buat kalau bukan you?” Izz semakin keliru. Entah apa yang ‘dibuat’ dan ‘siapa’ yang membuat pun dia tidak pasti.

“Encik Zikri dan discussion groupnya.”

Izz ketawa tiba-tiba. “You mean paperwork untuk projek Thaqif tu?”

“Ya!” Mimi yang sedang ketakutan memandangnya kehairanan. Hal serius pun boleh dibantainya gelak? Tak faham betul, kutuk Mimi di dalam hati.

“Mimi... Mimi...” Izz menggelengkan kepalanya. “You ingat I nak soal siasat you pasal projek tu ke?” Dia berasa lucu dengan sikap gadis itu.

Mimi mengangguk. Kalau bukan pasal projek Thaqif, pasal apa lagi? Kenapa dia dimarahi sepanjang pagi ini? Sungguh Mimi kurang mengerti.

“I panggil you sebab nak mintak tips.” Suara Izz semakin kendur.

“Tips apa?” Mimi mulai ceria.

“Errr... you suka shopping, kan? Kalau nak buat surprise untuk perempuan, barangan apa yang sesuai?” Izz bertanya malu-malu.

Mimi mulai faham. Mimi mengukir senyuman. Wajah bos besar sudah merah padam.





Eriyza : Bab ini dibuat mengikut pengetahuan penulis yang sangat cetek tentang hal ehwal pejabat. Jika ada babak yang tidak tepat, tegurlah ye! Terima kasih.

9 comments

Kak Sue July 3, 2012 at 11:57 AM

sekarang tugas Izz pulak ambil hati Sya kkk..

Riena August 13, 2012 at 8:38 PM

Kak Eriyza, bila nk smbung nie...da windu ngn watak Izz & Sya...windu ngn telatah diorg...
cpt2 la smbung kak...

Riena September 7, 2012 at 3:58 PM

Dah xada smabungan nye ke...

Unknown September 19, 2012 at 3:25 PM

tak sambung g ke dek?tk sabar nak tau kisah selanjut nye...........

Unknown September 19, 2012 at 10:45 PM

best la...ble nk smbung dh lme tggu nie....

Unknown September 19, 2012 at 11:18 PM

ayoyo!mr husband nak ngayat ke nak ngorat wife u...hahaha amek u penangan 'Gadis Melayu Tipikal'dah angau ke izz,cepat2 buka ati tu sat nanti kena lak rembat lak ngan member hang!!!pleaseeeee dk sambung lahhhhhhh!!!

Unknown September 25, 2012 at 6:31 AM

alaa..da xde smbungannye ke?

Eriyza September 28, 2012 at 12:28 PM

Sejujurnya penulis berada dalam dilema
sama ada mahu meneruskan enovel ini di
blog atau menghantarnya pada penerbit.
Helppp..... :((

strawberry.chocolate81 November 12, 2012 at 5:15 PM

mana2 pon kite x kisah....kalo nak hantar ke publisher pon okies yang penting kasi siap je pas2 layangkan la ke mana2 yg Eriyza berkenan di hati

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi membaca novel ini.
Sebarang komentar dari anda amatlah penulis hargai.