3/06/2010

Yes, I Love You 01

Yes, I Love You – Bab 1

Izz merenung kosong sekeping gambar seorang gadis yang diberi oleh ibunya. Langsung tidak punya perasaan apabila melihatnya. Gadis itu kelihatan biasa padanya, tiada keistimewaan. Malah, dia sempat tersengih sewaktu mengamati pakaian gadis itu.

Gadis kampung macam ini yang mama mahu jadikan menantu? Mahu hidup bersama aku? Mahu jaga makan minum aku? Mahu menemani aku ke majlis tertentu? Mengarut betul. Izz mengutuk di dalam hati.

“Izz, kamu ni bukan muda lagi. Dah dewasa pun. Dah sepatutnya kamu hidup berteman. Dah sesuai sangat untuk kahwin.” Datin Faridah menyuarakan hasrat hatinya.

“Alah mama, rilekslah. Izz kan dah ada mama dengan papa sebagai teman. Tak perlu kahwin cepat. Izz nak enjoy dulu.”

“Lama mana lagi kamu nak enjoy? Tak puas lagi ke? Papa rasa kamu dah layak sangat jadi bapa budak.” Datuk Izzuddin menyokong isterinya.

“Izz mana ada calon. Lagipun…” belum sempat dia menghabiskan ayatnya, Datin Faridah menyampuk.

“Mama ada calonnya. Budaknya cantik dan baik. Nah, tengoklah.” Sekeping gambar bertukar tangan.

Ketukan di pintu biliknya mematikan lamunan Izz.

**********

Hasya duduk di sisi ibunya. Dia menunggu butir bicara wanita tua itu. Ibunya menarik nafas dalam sebelum dihembus. Senyuman dihadiahkan buat anak gadis tunggalnya.

“Adik, tadi Datin Faridah datang.”

“Dah berapa juzuk dia belajar mak?” Hasya pelik. Datin Faridah memang selalu ke rumahnya kerana dia belajar mengaji dengan ibunya. Kenapa pula hari ini ibunya memberitahu tentang kehadiran wanita itu?

“Lagi lima juzuk tamatlah. Tapi tadi dia datang ada hajat lain, bukan setakat mengaji saja.”

“Hajat apa tu?”

“Dia tanya tentang adik.”

“Dia kan tahu adik pergi kelas menjahit. Dia nak apa mak?”

“Dia minta gambar adik.”

“Nak buat apa dengan gambar adik? Nak buat kenangan ke?” Hasya kebingungan.

Fatimah tersenyum. Terasa lucu dengan soalan anaknya. Wajah mulus itu dipandang. Tangannya mengusap lembut kedua-dua pipi Hasya. “Dia nak pinang adik untuk anaknya”.

“Hah! Betul ke ni mak?” Hasya terkujat. Mulutnya melopong. Kedua-dua tangannya memegang tangan ibunya. Dia tersalah dengarkah atau ibunya tersalah cakap? Mana satu yang betul atau salah semua?

Fatimah ketawa kecil. Reaksi Hasya sudah diduga. “Betul dik.”

Hasya terkebil-kebil memandang ibunya. Puan Fatimah ketawa lagi. Wajah anaknya dipandang lama. Sudah anak dara rupanya budak ini tetapi kadangkala sifat keanak-anakannya masih belum habis.

“Adik setuju?”

Hasya mengetap bibir.

**********

“What? Romeo terkenal KL kena kahwin paksa? Matchmaker lagi tu.” Zikri ketawa terbahak-bahak. Bagai digeletek hatinya apabila Izz memberitahu perihal gambar calon isteri pemberian ibunya.

“Oiii, suka betul kau gelakkan aku ya? Nanti mummy dengan daddy kau pun wat camtu, baru tau nasib kau.” Izz mencerlung.

“No way, kawan. Aku takkan kahwin dengan pilihan ibu bapa punya. Cari sendiri laa. Baru ada class.” Zikri menayangkan ibu jarinya sambil tersenyum. Nasib kau takkan sama dengan nasib aku Izz.

“Dahlah. Aku nak balik. Malas aku nak layan kau.” Izz mengangkat punggung.

“Balik? Kau ponteng ke?” Zikri gelihati dengan perangai Izz. Baru kena usik sikit, dah melenting.

“Balik opislah.” Apa dia fikir aku suka sangat ponteng kerja? Ini Izz, pekerja paling berdedikasi walaupun anak bos merangkap CEO syarikat.

“Izz, selamat bertunang.” Zikri menyakat lagi. Senyuman manis diberikan.

“Zikriiiiiiiiiiiiiiiiii.....”, jerit Izz dengan geram. Tak guna punya kawan. Bukan nak tolong selesaikan masalah, makin menokok tambah masalah adalah.

“Opsss! Sorry!”

5 comments

Fill@ @naheR July 30, 2010 at 8:05 PM

Best~~

CHAERRY August 8, 2010 at 4:20 PM

ske la....
sye akan follow this blog...
bez plak bce novel nie...

sueella November 17, 2010 at 3:09 PM

mesti izz pun suka ngn hasha kan.. walaupun pada mulanya mungkin tak suka dgn pilihan ibunya..

Anonymous

Best..

Miss Epal28 July 14, 2016 at 1:59 PM

Nak baca yng full at mna yea

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi membaca novel ini.
Sebarang komentar dari anda amatlah penulis hargai.