5/05/2010

Yes, I Love You 12

Yes, I Love You – Bab 12

Hasya terpacak di tengah pintu bilik tidur yang masih terbuka. Bagasi yang dibawa naik ke bilik masih terus dipegang. Bilik pengantinnya dihias mewah, sesuai dengan status pemiliknya. Hasya memerhati sekeliling bilik itu. Terdapat almari pasang siap yang berwarna hitam putih yang cantik. Di satu sudut, terdapat meja solek dari rona serupa. Beberapa lukisan menghiasi dinding. Ada juga bunga di sudut tertentu yang memberi aura ceria. Bilik tidur itu luas, mungkin dua kali ganda luas dari bilik tidurnya di kampung. Matanya asyik memerhatikan sekitar bilik itu.

“Kau buat apa lagi tu? Nak jadi jaga?” Hasya tersentak. Matanya dapat menangkap susuk tubuh Izz yang baru keluar dari bilik air. Lelaki itu sudah siap mandi. Dia hanya bertuala. Rambutnya yang basah dikesat dengan tuala kering.

“Masuklah!” Pintu ditutup kasar. Tanpa diduga, Izz mendorong Hasya masuk ke dalam. Bagasi di tangan Hasya diambil lalu dimasukkan ke dalam almari. Dia geram dengan sikap Hasya yang membatu di depan pintu.

Kali ini Hasya tercegat pula di depan katil. Izz yang sedang menyarung baju tidur sedikit pun tidak dipedulikannya. Entah apa yang difikirkannya pun tidak diketahui.

“Hey! Kau nak aku mandikan kau ke?” Sekali lagi Hasya tersentak. Izz sudah berdiri di hadapannya sambil bercekak pinggang. “Aku okey je kalau kau nak.” Tangan lelaki itu mula membuka tudung yang dipakai Hasya.

“Takpe. Sya boleh mandi sendiri.” Hasya bagaikan baru tersedar dari mimpi yang panjang. Tudungnya sudah Izz campak ke atas katil. Rambutnya yang disanggul selamat dirungkai dek lelaki itu. Hasya mula tidak selesa apabila Izz mengelus-elus rambutnya.

“Sya nak mandi.” Hasya mahu menjauhi Izz. Namun, dia tidak boleh melangkah kerana lelaki itu berdiri terlalu rapat dengannya. Hendak mengundur tidak dapat kerana dihalang dek meja kecil di tepi katil. Izz tidak mengendahkan percakapan Hasya. Rambut ikal isterinya terus dielus.

“Abang, Sya nak mandi ni.” Kali ini Sya menolak sedikit tubuh Izz. Namun, lelaki itu mengeraskan badannnya. Sya menolak tubuh Izz lebih kuat dari tadi. Izz terdorong sedikit ke belakang.

“Kau nak aku rebah ke?” Dia menjegilkan matanya.

“Maaf, bang.” Hasya tidak berani melawan pandangan mata Izz. Lebih menakutkan apabila lelaki itu kembali menghampirinya.

“Kau nak mandi?” Muka Izz hanya berada beberapa inci dari wajahnya. “Jom aku temankan.” Izz menarik tangan Hasya ke bilik air. Dia turut masuk ke bilik air.

Hasya sudah cuak. “Abang, tolonglah keluar.” Hasya menolak Izz keluar dari bilik air. Izz mengeraskan diri di situ. Hasya terus menolak tubuhnya tetapi dia memegang kuat pintu bilik air dengan kedua-dua tangannya. Hasya belum berputus asa. Dia mencuba taktik lain. Tangan yang menolak tubuh Izz digunakan pula untuk menggeletek pinggang lelaki itu. Izz yang kegelian terpeluk Hasya. Kedua-duanya kaku seketika.

“Aku keluar dulu.”

Hasya terduduk di tepi tab mandi. Masih terkujat dengan hal yang baru berlaku.

“Nah!” Sehelai tuala dihulurkan. Hasya terkejut apabila pintu bilik air terbuka secara tiba-tiba.

“Abang ni teruklah. Lain kali ketuklah pintu dulu.” Hasya tarik muncung.

“Dah merah jari aku ni ketuk pintu. Kau bukannya dengar kalau asyik berangan. Dah tu, pintu bilik air pun tak kunci.” Izz menunjukkan jari kirinya. Hasya tertunduk malu. Memang salah dia pun kerana tidak mengunci pintu bilik air.

Izz sudah melangkah keluar. “Abang, tolong ambilkan Sya kain batik dua helai.” Izz buat-buat tidak mendengar sambil berlalu pergi.

“Ambil ni.” Hasya menjerit kecil.. “Kau memang tak suka kunci pintukan?” Izz ketawa kerana berjaya mengusik Hasya.

“Sebab Sya nak ambil kain batiklah...eh ini kain pelikat.” Hasya membelek-belek kain yang diberi oleh Izz. Lain yang diminta, lain pula yang diberi.

“Aku malas nak selongkar beg kau, so aku ambil je kain pelikat aku.” Izz tersenyum nakal.

“Keluarlah.” Hasya geram melihat Izz yang masih berada di situ.

“Aku nak mandi sekali lagilah.” Pintu bilik air ditutup dan dikunci.

“Sya tak nak mandilah.” Hasya meluru keluar tetapi Izz sudah berdiri di pintu bilik air. Senang benar hatinya dapat mengusik Hasya.

“Okeylah, aku tak nak main lagi.” Pintu bilik air dibuka. Izz melangkah keluar sambil tersengih.

“Abang...”

“Apa? Nak mandi bersama?” Izz masih menyakat. Cepat-cepat Hasya menggelengkan kepala.

“Terima kasih.” Hasya menunjukkan tuala dan kain pelikat. Pintu bilik air ditutup tetapi dihalang oleh Izz.

“Kau nak buat apa kain sampai dua helai?” Izz agak hairan.

“Kain basahan dengan kain salinan.”

Izz mula faham. “Owhhh! Ingatkan nak ajak aku mandi sekali.” Dia ketawa besar.

“Abannggg!”

**********

Hasya sudah lengkap berpakaian tidur. Dia melilau mencari Izz di ruang bilik yang besar itu. Namun, susuk lelaki itu tidak kelihatan. Hasya menghampiri meja solek. Rambutnya disikat sebelum getah pengikat rambut dipakai.

“Jangan ikat, lepaskan je rambut tu.” Kedengaran satu suara melarang. Hasya tidak jadi mengikat rambut.

Hasya berpaling, mencari pemilik suara tersebut. Namun, tiada orang yang kelihatan. Mungkin itu hanya perasaannya sahaja. Sekali lagi, rambutnya cuba diikat.

“Jangan ikat, lepaskan je rambut tu.” Sekali lagi amaran itu berulang. Nada suara yang sama dengan ayat yang sama.

Getah pengikat diletakkan ke atas meja. Hasya bangun. Dia mencari di setiap sudut yang ada di dalam bilik itu.

“Kau cari aku?” Suara tanpa rupa itu kedengaran lagi. Hasya sedikit takut.

“Abang, keluarlah. Jangan main-main.” Hasya terus mencari.

“Aku ada kat sini.” Izz cuba menahan gelak.

“Kat mana? Sya tak nampak pun.” Entah kat mana dia bersembunyi.

“Dekat dengan kau.” Dia tersenyum nakal apabila Hasya sudah menghampiri tempatnya berdiri.

“Cakaplah kat mana?” Hasya geram apabila dipermainkan.

“Sini.” Satu pelukan singgah di badan Hasya. Hampir sahaja dia mahu menjerit. Mujurlah Izz sempat menekup mulutnya. Kalau tidak kecohlah jadinya.

“Kenapa abang sembunyi kat sini?” Hasya meleraikan pelukan Izz.

“Sembunyi apa pulak? Aku just bersantai je.” Izz bertenggek di palang balkoni.

“Tadi Sya tanya, tak jawab pun ada kat sini?” Hasya bersandar pada sliding door.

“Saja. Aku nak tengok skill kau mencari orang hilang... tapi kau fail.” Izz tersengih.

“Agaknya Sya tak bawak poket doraemon kot. Sebab tu tak jumpa abang.” Sya meletakkan jari telunjuknya ke pelipis kanan sambil mengetuk-ngetuk seolah-seolah sedang berfikir.

Izz ketawa. “Jom masuk. Tidur time.” Izz menarik tangan Hasya. Sliding door ditutup rapat.

Izz menghempaskan dirinya ke katil. Hasya cuma berdiri di tepi katil memerhatikan suaminya yang sudah bersedia untuk bermimpi. Dia mengambil bantal dan berlalu ke settee yang terletak tidak jauh dari sliding door.

“Kau nak ke mana tu?” Izz bangun dan bersila di atas katil.

“Nak tidur kat sana.” Sya menunjukkan ke arah settee tersebut.

“No. Kau tak boleh tidur kat sana.” Izz mengoyang-goyangkan jari telunjuk kirinya beberapa kali menandakan tidak memberi izin.

“Habis tu, Sya nak tidur kat mana?” Jangan suruh tidur dekat balkoni sudahlah.

“Tidur dengan aku.” Izz menepuk-nepuk ruang kosong di sebelahnya mengisyaratkan bahawa Hasya boleh tidur di situ.

“Abang tuan rumah, kena tidur atas katil. Sya tidur kat sini je.” Senyuman terukir di bibir.

“So, apa keputusannya ni?” Izz memeluk tubuh. Lampu bilik sudah terpasang kembali. “Macam ni jelah, disebabkan syiling tu dah hilang. Jadi, aku rasa kita berdua layak tidur atas katil. Apa kata kau?” Izz sudah mula duduk atas katil.

“Okey.” Hasya malas nak bertekak. Lagipun matanya sudah layu. Dia hanya mahu tidur.

“Kat rumah kau kita tidur sekatil, kat rumah aku pun sama. Jangan risau katil ni saiz king, kau takkan jatuh tergolek.” Izz tersengih mengingatkan adegan melempar syiling yang berakhir dengan keputusan sepakat antara mereka.

2 comments

Anonymous

still tak best lah dgn gelaran aku aku ni. :(

Anonymous

best cter nie..tp xda smbungan...
huhuhuh...

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi membaca novel ini.
Sebarang komentar dari anda amatlah penulis hargai.