7/29/2013

Yes I Love You 45



Yes, I Love You – Bab 45

Keadaan di meja makan tidak semeriah dulu. Tiada usik mengusik antara Izzdiyad dan Natalia. Tiada gelak ketawa Datuk Izzuddin. Tiada bebelan Datin Faridah. Tiada juga komunikasi antara Izz dan Hasya. Masing-masing menyimpan suara. Hasya menceduk laksa ke dalam mangkuk Izz. Secawan nescafe diletakkan di hadapan Izz. Lelaki itu cuma minum seteguk air. Laksa tidak dijamah langsung.

Izz mengambil empat keping roti lalu dibakar. Roti disapu mentega sebelum diletakkan sedikit kaya. Dia mengapuhkan kedua-dua roti sebelum dipotong berbentuk segitiga. Dia kembali ke meja makan. Laksa ditolak ke tepi. Dua set roti bakar dihadapnya. Dia mengunyah roti bakar perlahan sambil menikmati keenakannya. Hasya hanya memandang.

“Izz, kenapa tak makan laksa ni?” Mak Bee menegur apabila melihat laksa tersebut tidak terusik.

“Izz alergi dengan laksa Penang... Mak Bee.” Dia sengih tepi.

“Ye ke? Sejak bila pulak Izz alergi? Maaflah... Mak Bee tak tahu.” Mak Bee menggaru kepalanya. Terasa bersalah kerana menghidangkan makanan yang salah tetapi setahunya sebelum ini Izz tidak pernah pula menolak laksa Penang air tangannya.

“Baru je seminggu dua ni... Mak Bee. Izz alahan dengan semua benda yang ada kaitan dengan Penang!” Perkataan Penang sengaja disebut dengan kuat.

“Hah? Alah dengan semua barang dari Penang? Peliknya.” Pertama kali Mak Bee mendengar ‘penyakit’ yang menyebabkan pesakitnya tidak boleh ada kaitan dengan semua jenis barang dari sesuatu negeri.

“Aha. Doktor baru je sahkan. Jadi, mak Bee kena pastikan tak beli barang yang datangnya dari Penang, ye?” Sekali lagi perkataan Penang disebut kuat.

Hasya berhenti menyuap laksa. Telinganya panas mendengar sindiran Izz. Patutlah lelaki itu memulaukan laksa Penang kerana ianya ada kena mengena dengan Thaqif. Gara-gara dendam, makanan jadi sasaran. Hasya turut menolak mangkuk laksanya. Seleranya sudah mati. Nescafenya dihirup perlahan.

“Hai, ada orang terasa hati! Pergilah mengadu kat kekasih hati!” Izz sengih sinis. Kebisuan Hasya membikin dia semakin geram. 

Hasya buat-buat tidak dengar. Malas hendak mencetuskan pergaduhan di permulaan hari. Dia terus mengemas mangkuk dan cawannya lalu dibawa ke sinki. Dia membasuh mangkuknya tetapi fikirannya melayang jauh. 

“Hey...! Basuh pinggan mangkuk aku sekali!” Izz menolak kasar tangan Hasya dengan mangkuk menyebabkan kuah laksa yang masih panas tertumpah ke atas tangan gadis itu. 

“Aduhhh...!” Refleks Hasya melarikan tangannya yang pedih. Serta-merta tangannya memerah. Deras air matanya menghujani pipi. Dia menangis bukan kerana tangannya sakit. Dia menangisi kekasaran Izz terhadapnya. Dia menangisi nasibnya yang sudah mula berubah, tidak lagi ceria seperti dahulu.

Izz pegun di situ. Dia tidak berniat hendak menyakiti Hasya dengan sedemikian rupa. Dia hanya ingin menyakiti hati gadis itu tetapi lain pula yang terjadi. Dia memegang tangan Hasya, ingin melihat kesan melecur tersebut. Pantas gadis itu melarikan tangannya. Tidak mahu disentuh Izz. Hasya meniup-niup tangan kanannya yang pedih dan hangat sebelum dijirus dengan air lalu di bawah paip. 

Izz pantas mendaki anak tangga. Dia mencari krim antiseptik di dalam kotak kecemasan. Seketika kemudian, laju pula dia menuruni anak tangga sambil membawa krim antiseptik. Di tepi sinki, Hasya masih mengalirkan air paip pada tangannya. Seperti aliran air paip, air matanya juga belum kering. Timbul simpati di hati Izz.

Izz menghampiri Hasya. Dia teragak-agak ingin membantu Hasya. Rasa bersalah membunuh rasa simpatinya. Dia jadi malu hendak menyapu krim di tangan Hasya. Namun, dia rasa bertanggungjawab untuk mengubati kesakitan Hasya. 

“Bak sini tangan. Aku nak tengok!” Izz menghulurkan tangan kanannya.

Hasya tidak memberi respon. Tangannya tetap dijirus dengan air paip.

“Kau nak aku buat secara paksa atau kau sendiri rela?” Suara Izz mulai tinggi.

Tangan Hasya dicapainya. Gadis itu tidak menolak tetapi tetap mendiamkan diri. Izz membawanya duduk di kerusi. Tangan Hasya dilap dengan tuala bersih sehingga kering, penuh berhati-hati. Kesan merah jelas kelihatan di belakang tangannya yang putih. Krim antiseptik dicalit sedikit demi sedikit lalu disapu perlahan-lahan di kawasan yang melecur. Krim antiseptik itu menyebabkan tangan Hasya berasa sejuk.

Mak Bee masuk sambil membawa bakul pakaian. Dia baru selesai menjemur pakaian di ampaian. Dia agak  terkujat melihat Izz menyapu krim pada tangan Hasya.

“Eh...! Kenapa ni Sya?” Bunyinya cemas.

“Izz...tumpah...” Belum pun sempat Izz menghabiskan ayatnya, Hasya sudah menyampuk.

“Sebab cuai sangat, tangan Sya melecur.” Dia senyum segaris. Hasya segera menghalang Izz daripada memberitahu hal sebenar.

Izz memandangnya dengan rasa hairan. Kenapa Hasya masih mahu membantunya sedangkan dia sudah banyak menyusahkan gadis itu? Apa sebenarnya yang tersirat di dalam fikirannya?

“Laa, melecur kena apa? Teruk tak ni?” Mak Bee menilik-nilik tangan Hasya yang diselaputi krim berwarna putih.

“Kuah laksa tumpah. Taklah... Mak Bee. Sikit je ni.” Hasya senyum lagi. Dia tidak mahu wanita tua itu risau akan dirinya.

“Esok lusa, sembuhlah. Mak Bee tak payahlah risau.” Izz pula menokok.

“Kamu ni, Sya... buat Mak Bee terkejut. Lain kali hati-hati, tau.” Pesan Mak Bee lagi.

“Sayang jugak Mak Bee dengan Sya, ye.” Hasya sempat mengusik wanita itu.

“Mestilah!” Mak Bee senyum. Hasya sudah menjadi salah seorang insan yang disayanginya. 

Mak Bee tidak senang duduk. Pak Musa dari tadi bergerak. Mundar-mandir di hadapan Mak Bee. Wanita itu tidak berminat hendak memarahi Pak Musa, dia hanya mahu mendengar arahan dari Izz. Lelaki muda itu menyuruhnya dan Pak Musa menunggu di ruang tamu. Katanya ada hal penting ingin diperkatakan. Sudah 11 minit mereka duduk di situ, Izz belum juga turun.

Pak Musa segera duduk di sofa apabila ternampak kelibat Izz menuruni anak tangga. Senyuman dilemparkan kepada kedua-dua pekerja yang setia menabur bakti di rumahnya.

“Mak Bee... Pak Musa... maaflah. Izz lambat sikit.”

“Takpe.” Serentak kedua-duanya membalas. Mereka hanya mahu mengetahui tujuan mereka dipanggil.

“Ada tujuannya Izz panggil Mak Bee dan Pak Musa. Seperti kita semua maklum, mama papa bercuti selama sebulan.” 

Mak Bee mengangguk. Pak Musa menunggu butiran lanjut.

“Jadi... Izz pun nak bagi Mak Bee dan Pak Musa bercuti jugak.”

“Cuti? Kenapa Izz? Mak Bee ada buat salah? Mak Bee...” Wanita itu gusar.

“Mak Bee... bukan macam tu. Izz nak bagi Mak Bee peluang untuk berehat.” Izz ketawa kecil. Wajah Mak Bee cukup kelat. 

“Bee... lain kali dengar habis dulu. Ni tidak... laju je menyampuk.” Pak Musa membebel. “Berapa lama Izz bagi kami berdua cuti?”

“Sebulan. Sama lama dengan mama papa bercuti.”

“Tapi... Sya kurang sihat. Tak sampai hati pulak Mak Bee nak tinggalkan dia.” Kerisauan jelas tergambar di mata Mak Bee.

“Tentang Sya... Mak Bee jangan risau. Izz ada. Izz boleh tengokkan dia.” 

“Tapi... Izz kerja. Siapa nak uruskan...”

“Mak Bee..” Izz memegang bahu kanan Mak Bee. “Izz akan jaga dia.” Senyuman dikupas.
 
“Bee... Izz dah bagi jaminan tu. Takkan Bee tak percaya pada Izz pulak? Sudahlah! InsyaAllah Sya tak apa-apa.” Pak Musa memberi jaminannya pula.

Mak Bee mengangguk tanda mengalah. “Bila Mak Bee boleh mula cuti?”

“Hari ni.” Izz menghulurkan dua keping sampul. Satu untuk Mak Bee dan satu lagi untuk Pak Musa.

“Eh...! Apa ni, Izz?” Pak Musa terkejut melihat sejumlah wang yang agak banyak di dalam sampul.

“Ambillah..! Buat beli hadiah untuk anak-anak Pak Musa!” 

“Tapi Izz... kami berdua ni dah ada gaji.” Pak Musa segan hendak menerimanya.

“Tak mengapa. Ini bonus pemberian saya.”

“Banyak sangat ni... Izz.” Mak Bee sebak.

“Anggaplah rezeki Mak Bee dan Pak Musa.” Izz ikhlas. 

“Terima kasih... Izz.” Serentak kedua-duanya bersuara. Mereka tahu kalau wang itu ditolak, Izz akan tetap memaksa mereka untuk menerimanya. Mereka berdoa agar Izz dan Hasya sentiasa murah rezeki sama ada wang ringgit atau zuriat keturunan.

“Ada lagi...” Izz mengeluarkan dua keping tiket dari kabinet televisyen. “Kalau sebelum ni Mak Bee dengan Pak Musa balik ke Langkawi dengan feri... kali ni cuba kapal terbang pulak.”

Kedua-duanya saling berpandangan. Sedang bermimpikah mereka? Menaiki kapal terbang untuk pulang ke kampung tidak pernah mereka angankan. Pada hemat mereka, semua itu hanya akan menjadi kenyataan jika ada rezeki mereka untuk menjadi tetamu Allah di Kota Mekah.

“Izz... kami... kami tak boleh terima tiket ni. Tak layak untuk orang macam kami.” Pak Musa menolak.  Dia lebih selesa naik bas atau keretapi untuk pulang ke kampungnya.

“Syhhh...! Jangan cakap macam tu. Semua orang pun boleh naik kapal terbang termasuklah Mak Bee dan Pak Musa.” Izz mencapai tangan kanan Pak Musa. Tiket itu diletakkan di atas telapak tangan Pak Musa. Lelaki tua itu tidak berdaya hendak menolak lagi. 

Mak Bee sudah tidak mampu menahan sebak. Dia terharu dengan layanan baik Izz dan ahli keluarganya yang lain. Walaupun dia dan Pak Musa cuma orang bawahan, namun ianya tidak pernah menjadi sempadan bagi keluarga elit Datuk Izzuddin. Berada di banglo mewah ini tidak membuatkan mereka tersisih malah keluhuran budi penghuninya membuatkan mereka  bertambah kasih.

“Alahai, Mak Bee... kenapa menangis pulak ni?!” Izz ketawa kecil. Badan wanita tua itu sudah terhinggut-hinggut menahan tangisan. 

“Pergilah berkemas. Penerbangan ke Langkawi lepas Asar... pergi airport nanti... Izz hantar.” Izz menggosok-gosok bahu Mak Bee. 

Mak Bee dan Pak Musa beredar ke bilik mereka. Mereka sangat berbangga mempunyai majikan sebaik Izz. Tidak lokek dengan wang ringgit. Sudahlah diberi duit, dibelanja pula dengan tiket penerbangan percuma. Izz tersenyum sendirian melihatkan gelagat mereka berdua. 



Eriyza : Terima kasih kepada pembaca senyap yang mula muncul memberi komen. Penulis harap lebih ramai lagi pembaca yang memberikan pendapat agar enovel ini dapat diperbaiki pada masa akan datang.

24 comments

Anonymous

harap2 izz tu lembutlah sikit hati dia ni tak ego melangit , sian hasya .. eyy .. ape pun thanks cik writer sbb dh kerap update new n3 :)

-irrey-

Anonymous

Smbg lg cik penulis

Eriyza July 30, 2013 at 12:18 AM

@Anonymous:
Sama-sama.
Harap anda dapat selalu
datang untuk membaca.

Eriyza July 30, 2013 at 12:19 AM

@Anonymous:
InsyaAllah.

Anonymous

izz nk pujuk sya ke nk dera sya nie..keep move on writer..

norihan mohd yusof July 30, 2013 at 1:17 AM

dek writer tk mo lh izz duk dera sya jer...hukhuk..sedeh lh...bile lh izz nk bukak mata yg sya tk wat salah pn...

intan abd wahab

apa lagi helah si izz ni?
cari jln cerita sbenar sblum mghukum...

ciknie July 30, 2013 at 5:44 AM

eee...ade la 2 izz nk buat dkat hasya smpai baik hati plak nk bagi cuti pd orang gaji dia..mkin mnderita plak hasya nanti

Kak Sue July 30, 2013 at 8:45 AM

sebenarnya Izz takut Mak Be dapat menghidu hubungan Izz dan Sya dah dingin .... dan Mak Be akan sampaikan pada Datin... lagi pun Izz x suka Mak Be sayang sangat pada Sya... kalau mak Be ada x bolehlah Izz dera Sya kan... kasihan Sya kan...
Izz tu baik ada makna....

Riena July 30, 2013 at 10:46 AM

alaaaaaaaa...ape tujuan Izz bg mak bee & pak musa cuti nie..
jd penasaran lak nk tau.. Kak Eriyza, pat2 smbung cter nye...heheh..
harap2 pas tinggal berdua, Izz ngn Sya leh la berbaik2...
peluang memperbaiki perhubungan Izz & Sya..biar makin erat..

Didie Alimen July 30, 2013 at 11:19 AM

Uisshh egois sungguh c izz ni.! Mencik! Mencik!
Sambung lg yer..citer ni best sgt..:)

Eriyza July 30, 2013 at 5:12 PM

@Anonymous:
Mungkin dedua sekali.

Eriyza July 30, 2013 at 5:13 PM

@norihan mohd yusof:
Sabo kak.

Eriyza July 30, 2013 at 5:13 PM

@intan abd wahab:
Izz tgh berfikir laa tu.

Eriyza July 30, 2013 at 5:14 PM

@ciknie:
Izz bagi cuti sbb dia baik hati.

Eriyza July 30, 2013 at 5:15 PM

@Kak Sue:
Dramatik sungguh pemikiran akak.
Hehehe!!! :)

Eriyza July 30, 2013 at 5:15 PM

@Riena:
Nak tau, kenalah tunggu.

Eriyza July 30, 2013 at 5:16 PM

@Didie Alimen:
Terima kasih.

Anonymous

best....cpt2 smbngkn taw....

syazwani

best..ish apalah yg izz rancang ni..cepat sambung..dah xsabar ni..tq

Eriyza July 30, 2013 at 11:15 PM

@Anonymous:
Okey.

Eriyza July 30, 2013 at 11:16 PM

@syazwani:
Dah sambung, sila baca ye. :)

Anonymous

best laa e novel akak eriyza...
bla lg nk akak nk update new n3???
=)

Anonymous

bestnya...

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi membaca novel ini.
Sebarang komentar dari anda amatlah penulis hargai.