3/07/2010

Yes, I Love You 03

Yes, I Love You – Bab 3

Hasya gugup. Terasa berat kakinya hendak melangkah. Dulang berisi teh panas dan sepiring karipap ayam kaku di tangannya. Dia berdiri di hadapan dinding pemisah antara ruang tamu dengan dapur. Fatimah tersenyum memerhatikan gelagat anak perempuan tunggalnya itu.

“Adik, apa lagi tercegat kat situ? Bawalah minuman tu ke dalam”.

“Aaa…aaa.. adik segan, mak.” Hasya tunduk memandang dulang di tangannya.

Fatimah menghampiri anaknya. Kedua-dua bahu Hasya disentuh lembut. “Ramai wanita melalui detik ini, adik. Sekarang giliran adik. Jadi, adik kena hadapi juga. Kalau bukan sekarang, tentu akan datang. Jadi, tak ada bezanyakan?”

Hasya mengangkat muka. Wajah ibunya dipandang. Betapa si ibu sering memberikan perangsang ketika dia dihimpit kesukaran. Membuatkan semangatnya kembali hangat. Hasya tersenyum.

“Jomlah kita ke depan. Tak baik buat tetamu menunggu.”

Hasya mengangguk. Nafas ditarik dan dihembus kuat. Langkah ibunya dituruti. Perlahan-lahan dulang diletakkan di atas meja. Hasya menyalami tangan Datin Faridah. Dia tunduk mencium tangan wanita itu. Senyuman ikhlas dilemparkan kepada Datuk Izzuddin dan Izz sebelum dia mengambil tempat di sebelah ibunya.

“Inilah anak bongsu saya. Namanya Hasya.” Fatimah memperkenalkan anak gadisnya.

“Kebetulan Izzdihar pun bongsu jugak. Kami panggil Izz saja.” Datin Faridah menepuk bahu Izz. Dia yang ralit memerhatikan Hasya sedikit tersentak. Kemudian, dia tersenyum.

“Jemputlah makan buat alas perut dulu. Nanti makan tengahari kat sini ya.”

“Eh takpelah, Puan Fatimah. Kami datang sekejap je ni. Buat susah-susah saja.” Tokok Datuk Izzuddin.

“Tak susah pun Datuk. Dah memang memasak tu kerja orang perempuan.” Fatimah tersenyum.

**********

Izz kekenyangan. Berselera sungguh dia makan hidangan tengahari itu. Walaupun cuma disajikan lauk kampung, namun dia tidak mampu menolak bila disuakan nasi tambah. Menu ikan kembung panggang, sayur keladi, kangkung goreng, pucuk ubi dan sambal belacan benar-benar menambat selera semua orang.

Usai menunaikan solat Zohor berjemaah, Izz duduk di pangkin kayu di bawah pohon ciku yang rendang. Buah ciku yang masak ranum membuatkan dia terliur. Hendak meminta daripada tuan rumah, terasa malu pula.

Hasya tercegat di belakang Izz. Entah macam mana dia hendak menegur pemuda itu. Dia berdehem perlahan. Tiada respon. Sekali lagi dia berdehem, kali ini agak kuat. Izz berpaling. Hasya segera tunduk.

Lima belas saat berlalu. Kedua-duanya masih membisu. Kedua-duanya masih membatu.

“Hasya, marilah duduk kat sini.” Izz menepuk-nepuk ruang kosong di sebelahnya. Eh, apa aku buat ni? Takkanlah nak ajak anak dara orang duduk sebelah aku pula? Tapi dia bakal isteri aku, tak salah kot?

Hasya kaget. Selamba saja lelaki ini menyuruh dia duduk disisinya. Mana boleh. Selagi belum kahwin, tak boleh buat sesuka hati. “Mak awak cakap dorang tak jadi balik petang ni, dorang…”

“Eh, mama papa nak tidur kat sini ke?” Pantas Izz memotong ayat Hasya. Ada riak terkejut di wajahnya. Takkanlah mama dengan papa suka sangat dengan keluarga ni sampai tak nak balik.

“Bukan. Dorang nak balik malam nanti. Katanya ada hal nak dibincangkan.” Hasya tersenyum.

Izz merenung wajahnya. Rasa malu menyerbu dirinya. Tidak ingin bertentang mata dengan Izz. Hasya berpaling. Dia ingin segera pergi dari situ. Setapak dia melangkah, kedengaran suara Izz.

“Sya, boleh kita berbual tak?”

“Sekejap ye. Sya nak pergi ambil sesuatu. Nanti Sya datang balik.”

Lima minit berlalu, Hasya kembali sambil menatang sepinggan buah ciku yang telah dipotong.

Izz menelan air liur. Macam mana si Hasya ni boleh tahu dia terliur nak makan buah ciku ni? Ada juga rezekinya. Ingatkan dah kempunan tadi. Izz pantas mengambil buah ciku lalu ditelan rakus tetapi dia sedikit tersentak kerana buah itu sejuk. Rupa-rupanya Hasya meletakkannya ke dalam peti ais sebelum dihidang.

Hasya senyum melihat aksi gelojoh Izz. Senyumannya terhenti tatkala mata Izz merenung wajahnya. Pandangannya ditundukkan ke bawah.

“Tak makan sekali?” Izz mempelawa Hasya makan setelah hampir separuh buah ciku itu dihabiskannya.

“Takpe, awak makanlah. Sya dah selalu sangat makan.”

“Mak kau kata kau anak bongsu tapi aku tak nampak pun adik beradik kau yang lain. Mana dorang semua?” Izz cuba mengorek rahsia.

“Along ada kat Penang. Angah pulak kat Sarawak. Alang tengah praktikal kat sekitar Selangor nih je.”

“Owhhh! Jadi kau tinggal dengan mak kau jelah?” Kedua-dua kaki diangkat naik ke atas pangkin. Dia memeluk lutut.

“Lebih kurang macam tulah. Kalau hari minggu, Alang selalu balik sini.”

“Dorang kerja apa?”

“Along pensyarah kat USM. Angah kerja tukang rumah je.” Hasya tersenyum kecil.

“Tukang rumah? Takpelah, janji halal.” Bakal abang ipar Izz tukang rumah? Sungguh Izz tak dapat membayangkan kalaulah dia yang berada di tempat itu. Membancuh simen, menggergaji kayu, plaster dinding dan macam-macam lagi. Aduh, sungguh dia tak sanggup. “Rumah kau ni dia pernah renovate ke? Maksud aku ubahsuai?”

“Tak. Dia banyak bina bangunan pencakar langit.” Kali ini senyuman Hasya lebih lebar.

“Wah, hebat jugak Angah kau!” Izz dapat merasakan betapa kecutnya perut kalau terpaksa membuat kerja pembinaan di bangunan berpuluh tingkat. Dahlah panas, berpeluh pulak.

“Dia tukang rumah biasa je atau dalam bahasa lebih sedap didengar disebut arkitek.” Hasya sudah ketawa.

“Owhhh! Arkitek?” Izz menggangguk. Hah? Arkitek? Anggukannya bertukar dengan jegilan mata. Baru tersedar dirinya dipermainkan. Hasya terus ketawa. Mungkin gembira dapat menyakat Izz.

Suasana senyap seketika. Masing-masing memandang halaman rumah Hasya.

“Aku tanya sesuatu boleh tak?” Izz tersengih nakal.

Hasya kembali menghadap Izz tetapi pandangannya dilarikan ke arah lain.

“Boleh, silakan.” Hasya duduk di atas buaian kayu yang digantung pada sebuah pokok besar yang rendang.

“Kau nak kahwin dengan aku tak?”

Mendengarkan soalan itu, Hasya bingkas bangun lalu menapak ke dalam rumah. Wajahnya sudah berona merah. Malulah tu. Izz ketawa sendirian. Buah ciku di pinggan dihabiskan. Padan muka, tadi Hasya permainkannya. Sekarang giliran dia pula untuk membalas dendam.

Ketawa Izz masih kedengaran dan Hasya terus berjalan ke rumah tanpa berpaling ke belakang. Dia menggigit bibir bawah. Aduhhh!

1 comments

sueella November 17, 2010 at 3:20 PM

malu tapi mahu.. huhu

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi membaca novel ini.
Sebarang komentar dari anda amatlah penulis hargai.