5/05/2010

Yes, I Love You 11

Yes, I Love You – Bab 11

Majlis perkahwinan Izz dan Hasya berlangsung di dalam suasana meriah lagi mewah di rumah agam Datuk Izzuddin. Busana hitam putih menjadi pilihan pengantin atau lebih tepatnya tercetus hasil idea Izz. Ribuan tetamu menghadiri majlis perkahwinan yang julung-julung kalinya diadakan oleh ahli korporat tersohor Datuk Izzuddin dan isterinya, Datin Faridah. Pengantin tidak lekang dengan senyuman di bibir. Meskipun penat kerana bersanding dan melayan para tetamu yang hadir tetapi mereka tetap memberikan senyuman manis.

Akhirnya ‘penderitaan’ mereka tamat juga apabila majlis usai dengan jayanya. Izz mencari kelibat sepasang manusia. Di dalam keriuhan majlis itu, dia ternampak Zikri. Laju langkahnya dihayun menuju ke arah lelaki itu. Zikri ditarik ke satu sudut yang agak tersembunyi agar lebih mudah mereka bercakap tanpa gangguan.

“Zik, mana Yad?”

“Ada kat luar. Aku ajak dia masuk tadi tapi dia nak tengok dari luar je.”

“Aku nak jumpa dia. Jom.”

“Okey.”

Zikri berjalan ke luar rumah sambil diekori oleh Izz. Langkahnya mati apabila memandang seorang lelaki dan seorang wanita. Buat beberapa ketika dia cuba mengawal rasa rindunya tetapi akhirnya dia berlari mendapatkan lelaki itu. Lelaki itu dipeluk lama. Natalia yang berada di sisi cuma memerhatikan gelagat dua bersaudara itu.

“Kau makin gemuk.” Izz menumbuk manja perut abangnya.

“Senang hati sebab tu badan berisi. By the way, nilah your sister in law, Natalia and our baby.” Izzdiyad memeluk mesra bahu isterinya.

“Hi Nat. Welcome to our family.” Tangannya dihulur.

“Hello Izz. Thanks.” Salamnya bersambut. Wah, Cantiknya minah ni! Patutlah Yad sanggup kahwin tanpa izin mama dan papa. Wajah cantik, badan menarik, hati jadi tertarik. Izz terpegun dengan kecantikan kakak iparnya.

“Wah, cutenya baby girl, uncle!” Izz mencubit pipi anak saudaranya yang diletakkan di dalam baby stroller.

“Mana wife kau?” Izzdiyad memanjangkan kepalanya mencari wajah adik iparnya.

“Ada kat dalam. Jomlah masuk.”

Izzdiyad menggelengkan kepala. “Not now Izz.”

“Tapi sampai bila Yad? Kau sendiri kata sanggup berdepan dengan merekakan?” Izz menarik tangan abangnya.

“Betul, tapi sekarang bukan masa yang sesuai. Aku harap kau faham.” Yad melepaskan pegangan tangan Izz.

“Dahlah Izz. Jangan paksa dorang. Lagi pun sekarang ramai orang, tak sesuai untuk pertemuan macam ni.” Zikri memegang bahu Izz. Dia berharap agar Izz tidak terlalu memaksa Izzdiyad. Dia tahu Izz mahukan pertermuan itu berlangsung segera tetapi keadaan Izzdiyad perlu diambil kira juga.

“Aku akan jumpa dorang nanti.”

“Okey Yad. Betul kau tak nak masuk?”

“Lain kali Izz.” Izzdiyad menggeleng lagi. “Izz, selamat pengantin baru. Nah!” Sebungkus kotak sederhana besar berbalut kertas hadiah berwarna putih dengan corak hati kecil dihulurkan.

“Thanks. Kehadiran kau ni hadiah paling best bagi aku.” Hadiah itu bertukar tangan.

Datin Faridah mencari Izz. Hanya Hasya yang kelihatan di situ tanpa anaknya. Dia mahu Izz bertemu dengan keluarga besannya sebelum mereka pulang. Dia berjalan keluar rumah. Akhirnya dia menemui Izz di celah-celah tetamu yang sedang menjamu selera.

“Izz. Jom masuk, mentua kamu dah nak balik.”

Jantung Izzdiyad berdegup kencang. Suara mamanya terasa hampir di telinga. Keadaannya yang membelakangi wanita itu ditambah lagi dengan tetamu yang masih ada menyebabkan kehadirannya tidak disedari. Dia berdoa agar mamanya tidak meneruskan langkahnya ke arah mereka.

“Kejap mama. Izz tengah bercakap dengan Yaaa...”

“Jangan sebut nama aku, please.” Pantas Izzdiyad memotong.

“Yaaa... Yazid. Nanti Izz masuk.”

“Jangan lambat sangat.” Datin Faridah masuk balik ke dalam rumah.

Izzdiyad menarik nafas lega. Dia menoleh ke arah ibunya. Mengekori langkah ibunya dengan anak mata tanpa berani bertentang muka. Maafkan Yad, mama. Nanti Yad akan ke sini lagi untuk memohon kemaafan mama dan papa. Masih adakah sisa kemaafan itu?

**********

Bibir mata Hasya sudah basah. Izz cuma memerhatikan isterinya memeluk mentua, abang-abang ipar dan birasnya. Pelukan Hasya paling lama singgah di tubuh Fatimah. Ada air mata yang tumpah di bahu wanita itu. Fatimah mengusap-usap perlahan belakang tubuh anaknya sebelum pelukan itu dileraikan.

Izz pula menyalami abang-abang iparnya. Setiap daripada mereka memeluknya erat. Izz dapat merasakan kemesraan wujud antara mereka semua.

“Kami kena pergi dulu. Nak hantar Angah ke airport. Izz, jaga Sya baik-baik ye.”

“Drive elok-elok. InsyaAllah Along.”

“Maaf Izz, Angah tak boleh singgah lama. Flight Angah petang ni. Kalau ada masa, datanglah ke rumah. Angah bawak korang ronda bandar Kuching.”

“Takpe. Okey jugak tu. Ada peluang nanti, Izz pergilah. ”

“Izz, boleh janji dengan Alang satu perkara? Maafkan Sya setiap kali dia buat salah.” Serius wajah Hafiz, mengharap agar hasratnya dipenuhi.

“Izz janji.” Berat permintaan itu tetapi Izz mengiyakan juga untuk menjaga hati Alang. Berbuat salah ada banyak kategori dan kesabaran juga boleh diuji.

Izz menghampiri mentuanya. Tangan wanita itu disalami dan dikucup.

“Izz, dulu Hasya tanggungjawab mak. Sekarang mak serahkan dia kepada Izz.” Fatimah berhenti berkata-kata untuk mengumpul kekuatan agar dirinya tabah. Melepaskan anak kesayangannya ke pangkuan keluarga Datuk Izzuddin bukan perkara mudah. “Walaupun Sya masih muda tapi mak percaya dia boleh dibentuk menjadi isteri yang baik. Mak harap sangat kamu boleh bertolak-ansur dengan dia dalam apa jua keadaan. Ingatkan dia kalau dia lupa pada suruhan Tuhan.” Fatimah mengukir senyuman.

“InsyaAllah mak. Izz akan cuba buat semua semua tu.” Sekali lagi Izz berjanji tanpa kerelaan hatinya tetapi sekadar mententeramkan hati ibu mentuanya. Masakan Izz mampu membuat janji sebagai seorang suami sedangkan Hasya tidak dilayan seumpama isteri.

Fatimah beralih kepada Hasya yang berada di sisi Izz. “Adik, taatilah suami. Jangan sesekali menderhaka pada Izz. Jaga diri dan maruah keluarga mentua sama seperti adik jaga keluarga kandung. Buat mentua seperti ibu bapa sendiri.” Akhirnya air mata Fatimah menitis juga.

“Adik janji mak. Adik janji.” Sekali lagi airmatanya mengalir laju. Mak, kalaulah mak tahu adik tidak akan gembira berada di sini, adakah mak akan bawa adik pulang? Adakah mak akan percaya bahawa perkahwinan ini hanya satu permainan bagi Izz. Mak, tolong adik. Hasya ingin meluahkan segala yang terbuku di dadanya tetapi suara itu hanya bergema di dalam hati. Mengenangkan hari-hari yang bakal dilaluinya nanti, makin laju airmatanya.

3 comments

Anonymous

sangat best novel!! harap cept2 sambung.. =)

Fill@ @naheR July 30, 2010 at 8:36 PM

best~~

sueella November 17, 2010 at 8:58 PM

sedih

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi membaca novel ini.
Sebarang komentar dari anda amatlah penulis hargai.