6/26/2010

Di Sini Isteri, Di Sana Buah Hati 01

Di Sini Isteri, Di Sana Buah Hati - Bab 1


My Wife Met My Girlfriend – Bab 1

Cakera padat Keith Urban dipasang. Alunan lagu yang agak rancak kedengaran. Jari-jemari kasar Karl mengetuk-ngetuk stereng Honda City. Badannya meliuk lintuk ke kiri dan kanan, sedang enjoy menikmati muzik. Bibirnya ikut bergerak-gerak menyanyikan single itu. Lirik lagu tersebut sudah dihafalnya.

♪♪ When you walked up behind me and covered my eyes
And whispered in my ear, guess who
I rattled off names like I really didn't know
But all along I knew it was you
♪♪

Gadis yang menghuni kerusi di sebelah kirinya tersenyum simpul melayan aksi Karl. Dia cuba menahan tawa dari meledak. Aksi jejaka itu benar-benar mencuit hatinya. Nyanyiannya tidaklah sehebat mana tetapi gayanya saja yang lebih.

♪♪ And maybe it's a little too early
To know if this is gonna work
All I know is you're sure looking
Good in my shirt
That's right
You look good in my shirt
♪♪

Woo hoo! Woo hoo!” Karl menyanyi lagi. Dia mengenyitkan matanya kepada gadis yang sedang menekup mulut. Gadis itu sudah tidak mampu menahan tawanya apabila Karl berulangkali mengulangi perkataan woo hoo!

“Apa tajuk lagu ni?” Ketawa gadis itu meletus juga. Rasa geli hatinya tidak mampu ditanggung lagi apabila melayan gelagat Karl. Lagaknya macam penyanyi profesional saja.

You look good in my shirt.” Karl menjawab selamba. Nyanyiannya yang terbantut diteruskan kembali.

“Iskhhh...! Cakaplah betul-betul…!” Cubitan singgah di lengan kiri Karl. Orang tanya serius, dia boleh buat lawak pulak. Geram betul! Gadis itu mengomel di dalam hati.

“Aduhhh...!” Bisa betul penangan anak ketam ni! Dia menggosok lengan kirinya yang sakit. “Tak caya pulak! Tengoklah tajuknya kat kulit cd ni.” Cd tersebut dicapai lalu dihulurkan kepada gadis itu.

Gadis itu tersenyum nipis melihat tajuk lagu tersebut. “Sorrylah Karl. Zara ingat Karl olok-olok tadi. Sebab tajuk tu kedengaran...”

Ada jugak tajuk macam ni? Kesian kat Karl, tak pasal-pasal kena cubitan berbisa walaupun tak bersalah. Zara buat muka comel berharap agar Karl tidak marah.

“... Macam tak logik, kan? Mat salleh memang suka wat tajuk yang kelakar.” Pintas Karl. Segaris senyum dikupas.

Tajuk macam tu memang kurang masuk akal! Tak hairanlah kalau si Zara menyangkal! Desis hatinya sendiri.

So, Karl memang suka dengar lagu Keith Urban?” Zara meletakkan semula cd di tempat yang sepatutnya.

“Yup!” Serentak itu, Karl mengangguk. “Kalau Karl masuk Jangan Lupa Lirik khusus tuk lagu Keith Urban, rasanya senang je nak kaut RM1,000,000 tu. Talian hayat pun tak berusik, tau!” Karl ketawa kecil.

Amboi, ingat senang ke nak dapatkan RM1,000,000 tu?! Entah-entah RM1,000 pun susah nak lepas! Karl tersenyum melayan anganannya.

“Eleh, riaknya. Tak baik, tau! Entah-entah bila Aznil gertak sikit je... habis berterabur lirik yang Karl dah letak.” Zara menjuihkan bibir bawah. Sengaja hendak menyakat Karl.

“Zara... Karl suka sangat tengok Zara mencebik.”

“Kenapa pulak?” Zara rasa pelik. Ada ke manusia yang suka tengok orang lain mencebik? Nak kata cantik jauh sekali, kalau buruk sudah tentulah! Zara meneka sendiri.

“Comel macam itik.” Karl ketawa terbahak-bahak. Ada ke peribahasa macam tu? Kalau tak ada pun, bikin barulah, khas untuk gadis macam Zara. Karl ketawa lagi di dalam hati.

“Karl Anwarrr...!” Zara sudah berapi. Ingatkan nak puji rupanya nak perli. Geram sungguhlah dengan budak ni! Nak je sekeh-sekeh kepala dia!

“...Bin Kamil.” Selamba Karl menyampuk. Tawanya masih bersisa.

Wajah Zara masam mencuka. Muncungnya sudah panjang sedepa. Kalau nak ikat riben macam upacara perasmian sesebuah kedai, tersangatlah sesuai. Karl ingin ketawa lagi tetapi ditahan. Wajahnya diseriuskan.

“Zara...” Panggilnya lembut.

Gadis itu buat tak tahu. Tangan kirinya diletakkan di tingkap lalu menopang pipi kirinya. Pandangannya difokus ke depan. Eh, siapa yang memandu? Zara ke Karl? Kenapa Zara pulak yang terlebih fokus pada jalan?

“Zaraaa...” Cubaan kali kedua. Nada suaranya dimanjakan. Jari telunjuk kirinya dicucuk pada bahu Zara.

Zara berkalih punggung. Dia mengadap ke luar tingkap. Dia memeluk tubuh. Panggilan Karl sedikit pun tidak dihiraukan.

Karl berdehem beberapa kali. “I'm so young and you're so old this my darling I've been told.” Karl memulakan nyanyian untuk memujuk.

Zara cepat-cepat berpaling. Renungannya tajam. “Karlll..! Stop it!” Bergema jeritan Zara di dalam ruang kereta Karl yang bertutup rapat. Si Karl ni memang nak cari pasal. Boleh pulak dia perasan dia lebih muda walhal dia tiga tahun lebih tua dari Zara.

Karl sengih tepi. Dia tidak mempedulikan jeritan Zara walaupun bingit. “I love you with all my heart and I hope we will never part... oh please stay with me... Nur Zara.”

“Karlll..! Enough!” Zara menekup telinganya dengan tangan. Malas hendak menadah telinga mendengar nyanyian Karl yang sumbang. Budak Karl ni memang tak makan saman.

Punyalah ikhlas lagu ni ditujukan buat Zara, boleh pulak dia tutup telinga. Sekurang-kurangnya dengarlah dulu luahan hati Karl. Bukannya mencederakan gegendang telinga pun.Tak mengapa, jangan mudah berputus asa, Karl! Diri sendiri dipujuk!

Karl menyambung lagi nyanyiannya. “Oh my darling oh my lover tell me that there is no other... I love you with my heart... oh oh oh oh oh oh oh oh oh oh oh oh oh...

Zara tergelak kecil. Marahnya hilang. Kelakar sungguh bila Karl melagukan lirik ‘oh oh oh’. Suaranya sengaja dibuat ala-ala Paul Anka. Sudahlah begitu, mimik mukanya pun sengaja dipelbagaikan. Zara tidak dapat lagi menahan gelak. Karl memang boleh jadi pelawak!

Zara menampar manja bahu Karl. Sungguh lelaki ini tidak mampu membuatkan rajuknya lama. Sikap Karl yang suka mengusik pasti akan membuatkan sesiapa sahaja ketawa. Tidak terkecuali Zara.

“Garang betullah Zara ni. Teruklah Karl kena buli nanti.” Karl buat muka sedih. Kedua-dua tangannya kukuh memacu stereng kereta.

Zara senyum. Alah, budak ni pun nak merajuk jugak? Tak tahu ke Karl nampak buruk kalau merajuk? Nak kena pujuklah ni?!

Bahu Karl diusap-usap. “Okey, dah sembuh! Zara gerenti... pukulan Zara tak meninggalkan kesan... dijamin juga takkan lebam.”

Karl ketawa. “Amboi, Zara pakai tangan ahli sihir! Sentuh sikit je, sakit terus hilang. Habislah... doktor kat Malaysia dah tak boleh cari makan!”

Zara turut ketawa. “Karl, turunkan Zara kat tempat biasa, ye.”

Zara menanggalkan tali pinggang keledar. Sling begnya di kerusi belakang dicapai. Dia memasukkan semula dua buah buku yang hampir terkeluar dari beg. Sling begnya disilang di bahu kiri ke pinggang kanan.

Bus stop lagi! Bila Zara nak bagi Karl turunkan Zara depan rumah?” Karl kecewa dengan sikap Zara.

“Karl, Zara bukan tak nak bagi tapi belum sesuai. Lain kali, ye!” Jawapan yang sama juga disajikan kepada Karl.

“Alah, Karl bukan nak singgah pun. Just nak kenal rumah je. Takkan tak boleh?” Balik-balik itu juga alasan yang diberi dek Zara. Macamlah tak ada jawapan lain yang lebih logik untuk dicerna dek akal. Alasan ni Karl dah jelak nak dengar.

Hanya senyuman diberi sebagai pengganti jawapan. Zara tidak mahu bercerita panjang. Biarlah masa yang menentukan bila Karl boleh bertandang. Buat waktu ini, Zara tidak berani menghulurkan undangan.

Melihatkan senyuman Zara, Karl sudah faham. Gadis itu belum bersedia untuk ‘memperkenalkan’ rumahnya apatah lagi kedua orang tuanya. Karl tidak mahu mendesak. Kalau tidak, akan ada hati yang robek. Lagi parah jika Zara merajuk. Susah nak pujuk!

Karl menyalakan lampu isyarat ke kiri. Dia memperlahankan kereta sebelum berhenti di bahu jalan. Dia memerhatikan Zara membuka pintu kereta sebelum semua barangnya turut diangkut bersama.

Thanks, Karl. Zara balik dulu.” Zara keluar dari kereta. Senyuman manis disedekahkan buat Karl. “Karl, tak elok menyanyi dalam kereta.”

Karl hanya menggangguk. Sejak dia mengenali gadis itu, sudah banyak ucapan terima kasih diterimanya. Dia sudah tidak tahu di mana hendak menyimpannya kerana semua poket semua penuh dengan ucapan yang sama.

Zara menapak ke perhentian bas. Punggung dihenyak pada satu ruang kosong di sebelah seorang wanita berbangsa Tionghua. Ada beberapa orang lagi turut serta bersamanya di situ. Mereka mungkin menunggu bas untuk menuju ke destinasi yang sama tetapi mereka akan turun di tempat yang berbeza.

Karl melambai tangan kepada Zara. Dia mula bergerak meninggalkan perhentian bas itu. Zara tidak suka dia menunggu sehingga gadis itu menaiki bas. Malah, Zara akan melenting jika dia mendapat tahu Karl cuba mengekori basnya.

Oh! Zara... I am but a fool... Darling I love you though you treat me cruel...”


4 comments

itu_aku +_^ July 2, 2010 at 3:53 PM

haahaha
nice
cpt smbg

Wild Cherry July 24, 2010 at 1:12 PM

best best... tajuk die pon menarik...

sueella November 17, 2010 at 2:59 PM

nak sambungannye.. :)

Eriyza November 18, 2010 at 12:08 AM

Tgh mengutip idea tuk wat bab seterusnya.

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi membaca novel ini.
Sebarang komentar dari anda amatlah penulis hargai.